چهره یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های هر فرد است که متاسفانه همگام با افزایش سن، چروک و خطوط ظریف، لک‌های پیری و دیگر نشانه‌های گذر عمر زیبایی آن را خدشه‌دار می‌سازد و گرد و غبار پیری را بر چهره می‌نشاند. سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استعمال دخانیات و دیگر عامل‌ها، چهره را دستخوش تغییر می‌سازد. هر چند برخی به راحتی با این نشانه‌های افزایش سن کنار می‌آیند، اما بسیاری بی‌صبرانه برای بازیافتن جوان سازی پوست سپری شده به جراحان زیبایی یا متخصص پوست مراجعه می‌کنند. عمل‌های جراحی زیبایی تکنیک‌های گوناگونی را برای بازگرداندن جوانی به چهره ارائه می‌دهند که از آن‌ها با اصطلاح درمان جوانسازی پوست صورت یاد می‌شود که یکی از این روش ها جوان سازی پوست با لیزر RF میباشد.

چه کسانی به جوانسازی پوست احتیاج دارند ؟

تمام افرادی که خواهان بهبود ظاهری چهره خود هستند، متقاضی ایده‌آل درمان جوان سازی پوست صورت محسوب می‌شوند. اگرچه دلایل تمام مراجعین یکسان نیست، اما معمولاً موارد زیر را شامل می‌شود:

  • زیباسازی پوست صورت و افزایش اعتماد به نفس
  • کاهش شرمساری و عدم رضایت از چهره
  • درخشان‌تر و صاف‌تر کردن پوست
  • از بین بردن عارضه‌های ناخوشایند و نازیبای پوستی مانند لک صورت، پیری، تجمع غیریکنواخت رنگدانه‌ها، رگ‌های عنکبوتی و …
  • جوان شدن پوست دست

بااین حال مراجعین باید بدانند که زیباسازی پوست با هدف بهبود و نه به کمال رساندن ظاهر انجام می‌شود؛ بنابراین بیماران باید انتظارها و اهداف واقع‌بینانه‌ای از جوانسازی پوست داشته باشند. پیش از اتخاذ هر گونه تصمیم در مورد عمل باید در جلسه مشاوره در مورد دلایل تمایل به انجام عمل جوانسازی پوست با پزشک صحبت کرد تا مشخص شود که آیا چنین عملی مناسب است یا خیر.

روش های جوان سازی چگونه است ؟

راه های جوان سازی پوست و زیبایی دست خطرهای احتمالی، مزایا، هزینه‌ها و تکنیک‌های خاص خود را دارند. هزینه جوانسازی پوست دست بستگی به اینکه کدام نقطه نیاز به ترمیم دارد و چه مقدار کار بر روی آن انجام شده است دارد و از چه روشی استفاده میگردد ، متفاوت است .

۱- درم ابریژن: 

درم ابریژن یکی از راه های جوانسازی پوست است و لایه‌های فوقانی پوست در این عمل جراحی به نوعی تراشیده می‌شود که باعث رفع چین و چروک صورت، جای زخم و جوش و خطوط‌ ظریف صورت می‌شود.

۲- میکرودرم ابریژن:

براق کردن سطحی پوست است که در آن لایه رویی پوست با کریستال‌های بسیار ریز برداشته می‌شود. برای اطلاع از هزینه میکرودرم پوست باید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا هزینه جوانسازی پوست دست و صورت ابتدا باید ارزیابی و محاسبه شود.

۳- ترماژ:

ترماژ از روش های جوان سازی پوست  بوده  و به دلیل کوتاهی عمل و دوران بهبود “درمان ساعت ناهار” می‌نامند. در این عمل به وسیله دستگاهی به نام ترماکول بافت‌های عمقی گرم و سطح پوست خنک می‌شود. این عمل تشکیل کلاژن جدید را تحریک می‌کند و پوستی کشیده‌تر، محکم‌تر و صاف‌تر را به ارمغان می‌آورد.

۴- لایه‌برداری با مواد شیمیایی:

در لایه برداری شیمیایی سبک، لایه‌های سطحی پوست با استفاده از اسید گلیکولیک، آلفا هیدروکسی اسید یا بتا هیدروکسی اسید با ملایمت برداشته می‌شود. با تقبل هزینه جوانسازی پوست صورت  ، لایه‌بردارهای شیمیایی برای از بین بردن تجمع سلول‌های پوست مرده و باز کردن خلل و فرج پوست نیز مفید است و نفوذ داروها به پوست را آسان‌تر می‌کند. بیماران یک تا دو ساعت پس از لایه‌برداری با قرمزی ملایم پوست و احتمالاً پوسته پوسته شدن جزیی مواجه می‌شوند.

۵- آی پی ال (نور تشدید شده پالسی):

با عمل آی پی ال می‌توانید به جنگ نخستین نشانه‌های پیری و آسیب‌دیدگی پوست بروید و به  جوان سازی پوست بپردازید ، آن هم بدون این که عوارض عمل در سطح پوست نمودار شود. روش جوانسازی پوست با آی پی ال قرمزی ناشی از روزاسه، تجمع غیریکنواخت رنگدانه‌ها، بافت پوست و آسیب‌دیدگی ناشی از نور خورشید یا آفتاب سوختگی را بهبود می‌دهد. دوران بهبود این روش بسیار کوتاه، اما نتایج آن بسیار چشمگیر است.

۶- بوتاکس:

بوتاکس یکی از راههای جوانسازی پوست است که برای صاف کردن پوست و فلج کردن عضله‌های زیر خطوط و چروک‌ها به کار می‌رود تا حالت خسته، غمگین و خموده صورت برطرف شود. بوتاکس نام تجاری پروتئینی طبیعی و تلخیص شده به نام سم بوتولینوم A است. تزریق مستقیم مقادیر اندک بوتاکس در عضله‌های بیش فعال باعث فلج شدن آن‌ها و در نتیجه کاهش چروک‌های پوست روی عضله‌ها می‌شود. بوتاکس بر خلاف جراحی، سریع و ساده است، تهاجم آن حداقل است و نیازی به استراحت پس از عمل وجود ندارد. اکثر بیماران بلافاصله پس از تزریق بوتاکس به سر کار بازمی‌گردند یا فعالیت‌های روزانه خود را ادامه می‌دهند. نتایج حاصل از این عمل پس از گذشت چند روز طبیعی‌تر می‌شود.

۷- تزریق ژل:

این روش با تاثیرگذاری موقت، پوست را صاف‌تر می‌کند، تزریق ژل صورت انحناها و خطوط صورت را با برجسته کرده و لب‌ها و گونه‌ها را جذاب‌تر می‌سازد. دکتر محربیان بیماران را در مورد متناسب بودن این عمل با عارضه موجود و انتظارهای بیمار راهنمایی می‌کند و بهترین نوع ژل را انتخاب می‌کند.

۸- تزریق چربی:

دراین عمل چربی از بخشی از بدن خود بیمار گرفته می‌شود و به ناحیه دیگری در بدن منتقل می‌شود. تزریق چربی عملی ایمن است که برای جوان سازی پوست ، برجسته کردن چانه و گونه‌ها و همچنین زیباسازی پوست دست انجام می‌شود. از آنجایی که در تزریق چربی صورت از چربی بدن خود بیمار استفاده می‌شود، هیچ واکنش آلرژیکی بروز نمی‌یابد. امکان تخلیه (لیپوساکشن) چربی شکم، ران یا لگن نیز در این عمل وجود دارد. سپس قطره‌های کوچک چربی درون ناحیه‌های بی‌شمار صورت مانند لب، خط خنده، گودی زیر و اطراف چشم، استخوان گونه و خط فک تزریق می‌شود.

ماندگاری اثر سلول‌های چربی تزریق شده ماه‌ها تا سال‎ها طول می‌کشد. جوانسازی پوست با تزریق چربی با استفاده از بی‌حسی موضعی و تنها ظرف یک ساعت انجام می‌شود و بیمار بلافاصله پس از عمل می‌تواند فعالیت روزمره خود را از سربگیرد. ناراحتی جزیی عمل را می‌توان با داروهای خوراکی کنترل کرد، ورم ناحیه درمان نیز پس از چند روز فروکش می‌کند. برخی بیماران ترجیح می‌دهند چربی تخلیه شده برای استفاده‌های آتی ذخیره شود.

۹- جوان‌سازی پوست با لیزر CO2:

جوانسازی پوست با لیزر خطوط ظریف و چروک‌های پوست صورت را که معمولاً در گوشه‌های چشم، زیر چشم و اطراف دهان ایجاد می‌شود، از بین می‌برد. جوانسازی پوست با لیزر CO2 جای جوش را محو می‌کند، پوست آسیب دیده زیر نور خورشید را مجدداً جوان می‌کند و بافت و تون پوست را بهبود می‌بخشد. لیزر CO2 با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فن‌آوری لیزر فراکشنال با ملایمت آسیب ناشی از زمان و نور خورشید را درمان می‌کند. لیزر فراکشنال لایه بیرونی به نازکی کاغذ پوست و لایه درم را با دقت بالا و سرعت زیاد برمی‌دارد. پوست در نتیجه بخار شدن آب موجود در بافت منقبض و محکم می‌شود.

به علاوه جوان سازی پوست با لیزر  کلاژن، یعنی مولفه اصلی موثر در جوان و سفت نگه داشتن پوست، را نیز محکم و منقبض می‌کند. همچنین یکی دیگر از روش های جوان سازی صورت استفاده از لیزر اربیوم  می باشد که برای زیباسازی پوست بسیار موثر است. این لیزر علاوه بر بهبودی قابل ملاحظه اسکارها و جای جوش ( جوشگاه های پوستی ) در در مان پیری پوست خصوصا شلی پوست و چروک های دور چشم و دوردهان هم کاملا موثر است .

با تقبل هزینه لیزر فراکشنال مکانیسم این لیزر بدین صورت است که ( به جای تابیدن نور لیزر با شعاع بزرک در لیزرهای قدیمی ) ستون های از نور لیزر با شعاع هایی بسیار باریک در حد میکرون بر روی سطح پوست تابیده میشود لذا مناطقی از سطح پوست ( اپیدرم )عملا سالم می ماند و از همین مناطق اشعه نخورده یا سالم هست که ترمیم پوست بسرعت انجام میشود در واقع در این نوع لیزر مناطقی از سطح پوست اسیب نمی بیند و بیشترین نور تابیده شده از این نوع لیزر وارد درم ( با عمق نفوذ حدودا یک تا دو میلی متر )یعنی همان لایه میانی پوست می شود یعنی درست جایی که باید لیزر انجا اثر کند تا بتواند مشکلات فوق را بهبود بخشد چرا که علت اصلی مشکلات فوق خرابی لایه میانی پوست یا همان درم می باشد بطوریکه کلاژن پوست در این ناحیه قرار دارد و تابیدن نور این لیزر در این ناحیه باعث تشکیل کلاژن های جدید میشود و بتدرج طی ۲تا ۴ ماه چروک های پوست کاهش قابل ملاحظه ای پیدا میکند و پوست از حالت شلی و افتادگی در می اید 

۱۰ – هایفو:

در هایفو انرژی گرمایی مستقیماً به پوست و بافت زیرپوستی می‌رسد تا تولید کلاژن تحریک شود و در نتیجه بافت پوست بهبود یابد و مشکل افتادگی پوست برطرف و جوان سازی پوست انجام شود. نتایج هایفو بسیار شبیه به لیفت صورت است، بدون این که تزریق یا عمل جراحی انجام شود. مزیت دیگر هایفو عدم نیاز به استراحت پس از عمل است. این تکنیک برای صورت و کل بدن کاربرد دارد و بر خلاف لیزر و آی پی ال هر فردی با هر رنگ پوستی می‌تواند از آن بهره بگیرد.

مزوتراپی : در مزوتراپی برای جوانسازی پوست از تحریک فیزیکی (مکانیکی) و شیمیایی استفاده می‌شود. دوز کمی از داروهای مختلف در مناطق خاصی از بدن، بسته به شرایط درمان تزریق می‌شود. این عمل، مانند شلیک گلوله‌ی دارویی است که به طور مستقیم نقطه‌ی مورد نظر را در بدن مورد هدف قرار می‌دهد. قیمت مزوتراپی صورت و مو ، به عارضه ی مورد درمان و تعداد جلسات مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب بستگی دارد.

۱۱- تزریق پی‌آرپی برای جوان‌سازی صورت:

پی آر پی (پلاسمای سرشار از پلاکت) جایگزین طبیعی ژل‌های سنتزی است که تزریق آن هیچ گونه حساسیتی را به دنبال ندارد. پلاکت حاوی فاکتورهای رشد متعدد است که منجر به جوان سازی پوست ظرف مدت چند ماه می‌شود. عامل‌های رشد موجود در پی‌آرپی پس از تزریق داخل صورت تشکیل رگ‌ها و کلاژن جدید را تحریک می‌کنند. ایجاد رگ‌های خونی جدید رنگ و تون پوست را بهبود می‌دهد. تشکیل کلاژن جدید در لایه میانی پوست نیز صورت را جوان‌تر جلوه می‌دهد. اپیدرم (لایه بیرونی پوست) در نتیجه انباشته شدن عامل‌های رشد در لایه میانی صاف‌تر می‌شود.

۱۲ – رادیو فرکوئنسی (RF):

آر اف فرکشنال یک روش درمانی تطبیق‌پذیر است که به منظور جوان سازی پوست صورت و کاهش عیوب ظاهری پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرکانس رادیویی مانند روش لیزر فرکشنال می‌تواند کلاژن و الیاف الاستینی جدیدی در پوست ایجاد کند؛ بنابراین شما می‌توانید با استفاده از روش‌های لیفت کردن صورت که از طریق ابزارهای غیرتهاجمی انجام می‌شوند، پوست صورت خود را بکشید و با استفاده از آرایش دائمی از زیبایی صورت خود لذت ییرید.